23 Haziran 2012 Cumartesi

120 milyon dolarlık proje başlıyor, İstanbul elektriği 2 yıla tamam

İstanbul’un elektrik sıkıntısını çözmek için Çanakkale boğazında deniz altına döşenecek dev projede ihale aşamasına gelindi. Deniz altına elektrik kablolarının döşeneceği projeye, Türkiye’de ilk olduğu için sadece yabancı firmalar katılacak. İnşaatına bu yıl başlanması beklenen projenin 2 yıl sonra tamamlanması planlanıyor

İstanbul ve Trakya’nın elektrik sıkıntısı giderek tırmanırken, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı da sorunu çözümü için kente Çanakkale boğazında deniz altına döşenecek kablolarla elektrik taşıyacak. Projenin yapımı için Cuma günü yapılacak ihaleye, sadece deniz altında kablo döşeme yeterliliği olan firmalar katılabilecek. Türk firmaların yer almayacağı ihaleye, İtalya, Novreç ve Uzakdoğu’dan birkaç firma ilgi gösteriyor. Dünya Bankası da söz konusu projeye destek verirken, toplam bedeli 120 milyar dolar olan projenin 40 milyar dolarlık kısmını banka karşılayacak. Proje kapsamında toplam 200 kilometrelik kablo döşenmesi planlanırken, bunun 6,5 kilometrelik kısmı deniz altından geçecek. Lapseki-Bandırma arasında döşenecek kablo, deniz altından geçerek, Gelibolu-Çerkezköy santralinde yüzeye çıkacak. Böylece, Güney Marmara’daki santrallerde üretilen elektrik, İstanbul’a taşınacak. Bu bölgede 4-5 bin mw’lik santraller bulunurken, bu kapasite hem bölgeye, hem de İstanbul’a rahat rahat yetecek.

KABLO DENİZ DİBİNİN 1.5 METRE ALTINA

İhale sürecinin sorunsuz olarak sonuçlanması halinde, projenin inşaatına bu yıl içinde başlanması planlanıyor. Projenin de 2 yıl sonra tamamlanarak devreye girmesi öngörülüyor. Projenin 3 parça halinde ihale edilmesi öngörülürken, deniz altından yüzeye çıktıktan sonraki havali hatlar için de ihale süreci başlatıldı. Proje kapsamında yer altında 7 ayrı kablo döşenecek. 1 tanesi yedek olan hatların geri kalanı da 3′e fazdan 2 devre olarak hazırlanacak. Kablolar, deniz dibinin 1,5 metre altına döşenecek.

BOĞAZ’DA KONTROLLÜ TRAFİK

Projenin kablo döşeme süreci boyunca, Çanakkale Boğazındaki gemi ve tanker trafiği de kontrollü olarak sürdürülecek. Yetkililer, İzmit-Körfez geçişi gibi çeşitli projeler nedeniyle projenin güzergahında değişiklikler olduğunu belirterek, bu gibi süreçlerin de projeyi geciktirdiğine dikkat çekti. Yetkililer, yeni bir gecikmenin İstanbul için risk yaratacağına da işaret etti.

BATIK GEMİ VAR MI DİYE BAKILDI

Türkiye’de ilk defa uygulanacak bu projede, özel gemilerle kablo döşeme işlemi yapılacak. Bakanlık, proje öncesinde 2 yıllık bir hazırlık süreci gerçekleştirdi. Bu süreçte deniz dibi çalışmaları yapıldı ve dipte bir sorun olup olmadığına bakıldı. Çalışma kapsamında, deniz altında mayın ya da batık gemi gibi projeyi engelleyecek unsurlar var mı diye de araştırma yapıldı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder